Waarom voorlezen?

Het belang van voorlezen

Voorlezen is gezellig. Het is een leuk moment van de dag. En gezamenlijk leesplezier brengt rust in de groep. En dat niet alleen. Voorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Zo prikkelt het bijvoorbeeld de fantasie. En het ontwikkelt hun taalgevoel.

Voorlezen is eenvoudig in te passen in het lesrooster. Aan het begin van de dag, net voor de pauze of juist om een dag mee af te sluiten. En het hoeft niet lang te duren. Van vijf minuten tot een kwartiertje bijvoorbeeld. Wel is het belangrijk dat voorlezen een vast onderdeel wordt in het dagprogramma, en dat het niet een sluitpost vormt. Met iedere dag voorlezen wordt de woordenschat van kinderen enorm uitgebreid met nieuwe woorden.

Voorlezen aan oudere kinderen

Ook als kinderen zelf kunnen lezen blijft voorlezen belangrijk. De gunstige effecten van voorlezen hebben namelijk niet alleen betrekking op peuters en kleuters, maar ook op kinderen in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Boeken zijn een middel bij uitstek om meer taal in het leven van kinderen te brengen. En voorlezen doet lezen. Het heeft een voorbeeldfunctie. Het daagt uit om zelf te gaan lezen. En daarmee wordt de leesontwikkeling van kinderen dus optimaal gestimuleerd.

Voorlezen en leesbevordering gaan hand in hand

Leesbevordering is meer dan het stimuleren van lezen. Kinderen die graag en veel lezen, ontwikkelen een betere leesvaardigheid en een beter leesbegrip. En hoe word je een goede lezer? Mede door voorlezen! Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Stichting Lezen toont aan dat voorlezen een motiverend effect heeft op het leesgedrag van kinderen.


De 15 voordelen van voorlezen:

  1. Met interactief voorlezen stimuleert u de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid van de leerlingen
  2. Voorlezen stimuleert de fantasie
  3. Voorlezen vergroot de woordenschat
  4. Voorlezen daagt uit om zelf te gaan lezen
  5. Door voorlezen maken kinderen kennis met andere boeken dan die ze zelf zouden kiezen
  6. Voorlezen zorgt voor leesbevordering
  7. Met voorlezen maak je lezers: kinderen leren dat lezen leuk is
  8. Voorlezen helpt kinderen te leren luisteren en zich te concentreren
  9. Voorlezen is een alternatief voor zelf lezen
  10. Voorlezen is gezellig
  11. Door voorlezen raken kinderen vertrouwd met allerlei verhaalsoorten en verhaalpatronen
  12. Voorlezen leert kinderen wat het is om betekenisvol (met gevoel voor het verhaal) te lezen
  13. Voorlezen nodigt uit om samen over boeken te praten, zet aan tot interactie
  14. Voorlezen is een uitgelezen manier om zwakke en dyslectische lezers enthousiast te krijgen voor verhalen en boeken
  15. Voorlezen verbroedert: verschillen in leesniveau zijn minder van belang bij voorlezen.

Lees meer over het Jaar van het Voorlezen

Deel met anderen

Voorleestips – Zo wordt het een eitje!

  • Kies een boekje dat u zelf ook leuk vindt.
  • Laat u inspireren door anderen! Vraag wat collega’s graag voorlezen. Of laat u adviseren in de bieb.
  • Lees het boek eerst zelf door. Dan weet u precies wat u kunt verwachten.
  • Laat leerlingen ook eens voorlezen in de klas, uit een boek dat ze aan het lezen zijn bij vrij lezen.
  • Maak het uzelf gemakkelijk: zet af en toe een luisterboek (cd) op
  • Wijk gerust af van het verhaal: pas het aan en gebruik stemmetjes
  • Betrek de kinderen erbij: stel vragen, verwijs naar dingen uit hun leven.
  • Praat na over een boek. Als u een vervolg verhaal voorleest, kunt u vragen hoe zij denken dat het verder zal gaan. Als u een kort verhaal voorleest, kunt u vragen of het einde voldeed aan de verwachtingen.