Boekbespreking in de klas: tips

Wanneer kinderen enthousiast praten over de boeken die ze gelezen hebben, stimuleert dat andere kinderen enorm om ook eens dat boek te kiezen. En dat is leesbevordering ten top. Met onderstaande boekbesprekingstips help je je leerlingen goed op weg.

Hoe laat je kinderen boeken kiezen?

Een boek kiezen lijkt eenvoudig, maar voor kinderen kan het nog best lastig zijn. Om je leerlingen kennis te laten maken met geschikte boeken, kun je bijvoorbeeld regelmatig nieuwe boeken introduceren in de klas. Lees er bijvoorbeeld een stukje uit voor, of vertel iets over de schrijver ervan. Je kunt hiervoor verhalende boeken gebruiken, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan informatieve boeken of versjesbundels.

Informatie over kinderboekenauteurs en illustratoren

Vertel je leerlingen vervolgens waar ze informatie kunnen vinden over het boek, de schrijver en de illustrator. Er zijn betrouwbare sites waar veel informatie te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan www.leesplein.nl en www.leesfeest.nl.

Structuur van een boekbespreking

Leg de structuur van de boekbespreking vast in een stappenplan. Dat geeft je leerlingen houvast bij de voorbereiding ervan. Maak bijvoorbeeld gebruik van het stappenplan Boekbespreking van Zo leuk is lezen:

Kinderen laten voorlezen

Een vast onderdeel van de boekbespreking is het voorlezen: kinderen kiezen in hun boek een fragment en lezen dat voor. Voorlezen lijkt makkelijk, maar ook daar kun je je leerlingen extra begeleiden. Lees een paar keer per week, liefst dagelijks, zelf voor en wijs de kinderen zo nu en dan specifiek op wat je doet. Bij een spannend stukje ga je misschien wat zachter praten, bij een vrolijk stuk misschien iets harder en sneller. Op deze manier leer je je leerlingen om met intonatie te lezen.

Zelf beter leren voorlezen? Bekijk onze online cursus voorlezen.

Feedback geven: Tips en Tops

Een boekbespreking is een persoonlijk verhaal. Het gaat om de leesbeleving van het kind. Daar mogen de andere kinderen op reageren. Zorg ervoor dat de reacties opbouwend en positief zijn. Geef samen bijvoorbeeld Tips en Tops. Tips zijn de punten waarop de boekbespreking nog verbeterd zou kunnen worden (harder praten, meer plaatjes laten zien, enzovoort). Tops zijn de punten die helemaal goed waren. Top dus!

NB: Begin altijd met een paar Tops.

Deel met anderen

Download het stappenplan boekbespreking: